Jurnalul unui Duster - Suspensie

Încă de când am început sa ieșim în teren cu primul Duster de serie (cel alb, cu motorul pe benzina), s-a simțit nevoia unei suspensii de duritate mărită.

În principal era vorba de balans și ruliu - la intrarea în gropi, urcarea de praguri, coborârea de trepte, suspensia de fabrica, proiectată în principal pentru confort, se comprima destul de tare, rezultând o rata mare de lovituri ale mașinii de sol... la fel, pe drumuri mai de viteza, respectiv pe sosea, mașina avea tendința sa se încline destul de tare în curbe - din nou, era vorba de duritatea scăzută a suspensiei de fabrica.
Un alt aspect (de asemenea important) era garda la sol - suspensia de fabrica era destul de OK în acest sens, însă nu ar fi stricat niște valori mai generoase.



Discutând cu diverși posesori de automobile Duster, însă in principal cu colegii de la Duster Hobby Racing, am ales inițial sa folosim amortizoarele de fabrica împreună cu un set de arcuri H&R. Acestea din urma erau de aproximativ aceleași dimensiuni cu cele de fabrica (ca și lungime a arcurilor, grosimea materialului fiind mai mare la H&R) însă erau mult mai tari, rezultând o rezistență la compresie mai mare și implicit o mică mărire în garda la sol a mașinii.


Comportamentul mașinii s-a îmbunătățit, însă totuși uneori simțeam nevoia de ceva mai mult...
Motiv pentru care am achiziționat setul de amortizoare Bilstein by Mudster. Acestea sunt proiectate de prietenul nostru Constantin Brașoveanu împreună cu centrul de cercetare Bilstein Sibiu, produse și distribuite doar prin Mudster România. Abia atunci am început sa exploatăm mașina la adevărata ei capacitate.




Ulterior, suspensia a fost transplantata pe celălalt Duster, cel negru cu motor diesel, pentru a continua sa își facă treaba în competiții și ieșiri în teren.


Am participat pana la acest moment la diverse ieșiri amicale și competiții de tip hobby / amatori, unele mai ușoare, cu caracter de "cursuri" / "antrenamente", continuând cu 3 etape de clasa Promo a Campionatului Național de Rally Raid (2018) și 2 etape de clasa Hobby în Campionatul Național de Off-Road (2017 și 2018), plus o mulțime de ieșiri amicale sau de antrenament în teren, unele mai "soft" altele mai "în forță". Suspensia are momentan peste 30 mii km pe Duster-ul benzinar alb, plus încă cca 5 mii km pe diesel-ul negru, folosirea în offroad / rally raid însumând peste 5 mii km (asta în regim de offroad fără prea multe menajamente) și se comporta în continuare excelent! Mașina parca plutește peste denivelări, manevrabilitatea este excelenta.

Beneficiile suspensiei proiectate de Mudster sunt clar vizibile mai ales în condiții de trial (sau în cazul nostru și în campionatul de Rally Raid), unde e critic sa parcurgi cu viteza cat mai mare un traseu (respectiv sa nu fii nevoit sa reduci prea tare viteza de deplasare din frica de a nu lovi mașina) - mai ales cum noi încă ne formam experiența și încă învățam abordarea optima a traselor, suspensia asta ne "iartă" multe.
Noi le mulțumim celor de la Mudster ca au proiectat-o și optimizat-o, ca oferă garanție peste concurenta și mai ales ca o produc în continuare.

Principalele avantaje ale acestei suspensii ar fi:
- duritate mărită care se traduce prin comportament mult îmbunătățit pe sosea și în teren (scade dramatic tendința de balans și de ruliu, rotile urmăresc mai precis forma terenului) - practic se observa o creștere semnificativa în stabilitatea mașinii
- fiabilitate mai mare (tubul amortizorului, tija sa, ranforsările talerelor, dar și arcurile care nu mai manifesta o comprimare naturala după folosirea îndelungata - toate acestea contribuie la o "speranta de viata" mai mare pentru aceasta suspensie)

Ca si dezavantaje (pentru ca nimic nu e perfect, ci doar - eventual - perfect pentru ceva anume) am putea sa amintim:
- o scădere a confortului - mașina "scutura" mai tare pe drumuri mai rele, inclusiv micile denivelări și imperfecțiuni în asfalt se resimt (în special de către cei "pretențioși" sau mai sensibili) - acest lucru se poate regla într-o măsura destul de mare prin scăderea presiunii în pneuri - dar în principiu vorbim de vechea problema de "confort versus sportivitate" (cei ce au deținut / condus vreodată o mașină sport... știu foarte bine despre ce este vorba)
(sincer alt dezavantaj noi nu vedem momentan)

Prețul este destul de bun (dacă nu chiar cel mai bun la un kit de suspensie after-market heavy-duty pentru Dacia Duster).
Garanția este mai mult decât suficientă, fiind (la momentul redactării acestui articol) 2 ani fără limita de kilometri!

O puteți achiziționa de aici:
www.mudstershop.com/ro/set-complet-bilstein-by-mudster-hr-5cm